National Repository of Grey Literature 11 records found  1 - 10next  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Creation of educational experiment for Aerodynamics I course
Fenech, Daniel ; Navrátil, Jan (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cílem bakalářské práce je vytvořit semestrální projekt pro studenty kurzu Aerodynamika I, který dále využijí pro lepší porozumění a získání zkušeností, jak lze určit aerodynamické charakteristiky pomocí výpočtů a pomocí aerodynamického tunelu. Nejdůležitějšími kroky je získání geometrie modelu pomocí 3-D skenování a manipulace se skenovanou položkou tak, aby bylo dosaženo požadovaných geometrií, pomocí XFOIL získání 2-D aerodynamických charakteristik aerofoilů, pomocí Glauert III vedle základních výpočtů získání aerodynamických koeficientů rozložených podél celého povrchu a řešení pro celkové síly působící na model. Závěrem je provedena zkouška modelu aerodynamického tunelu pro ověření výpočetní části.
Experiments of gas leakages of various durations utilizing wind-tunnel modelling
Chaloupecká, Hana ; Kluková, Zuzana ; Kozohorský, Jan ; Radnic, Tomáš ; Jakubcová, Michala
The report describes the process of dealing with the experimental part of the project TACR TJ04000365 between August and December 2020. At first, the choice of the model is discussed. Then, the report describes the fulfillment of the similarity of the model and the reality. Finally, the experiments, data analysis and the experiments results are introduced.
Investigation of flow within naturally ventilated cattle barn: preliminary results from wind-tunnel experiments
Nosek, Štěpán ; Kluková, Zuzana ; Kellnerová, Radka ; Jakubcová, Michala ; Jaňour, Zbyněk
The mean vector (longitudinal and vertical velocity components) and scalar (turbulence intensity) fields within a scale (1:50) model of naturally ventilated cattle barn were qualitatively compared in this study. These qualitative comparisons clearly show the effect of the simulated atmospheric boundary layer (ABL) and the opening configuration on the flow characteristics within the barn. ABL of moderately rough terrain produces higher velocities at both the inlet and the outlet openings and inside the barn than that ABL of very rough terrain. However, the intensity of the turbulence is more dependent on the configuration of the opening. For instance, although ABL was very rough and therefore more turbulent, lower turbulence intensities were observed for that ABL than for the moderately rough ABL in the case of middle openings.
Creation of educational experiment for Aerodynamics I course
Fenech, Daniel ; Navrátil, Jan (referee) ; Popela, Robert (advisor)
Cílem bakalářské práce je vytvořit semestrální projekt pro studenty kurzu Aerodynamika I, který dále využijí pro lepší porozumění a získání zkušeností, jak lze určit aerodynamické charakteristiky pomocí výpočtů a pomocí aerodynamického tunelu. Nejdůležitějšími kroky je získání geometrie modelu pomocí 3-D skenování a manipulace se skenovanou položkou tak, aby bylo dosaženo požadovaných geometrií, pomocí XFOIL získání 2-D aerodynamických charakteristik aerofoilů, pomocí Glauert III vedle základních výpočtů získání aerodynamických koeficientů rozložených podél celého povrchu a řešení pro celkové síly působící na model. Závěrem je provedena zkouška modelu aerodynamického tunelu pro ověření výpočetní části.
Investigation of aeroelastic bridge instabilities using the multidimensional Fokker-Planck equation and wind-tunnel experiment
Král, Radomil
Stability of bridges and other line-like engineering structures is an important part of their overall design. It is also still of great interest nowadays due to a higher demand on increasing the span while maintaining an economical cost and service. During the previous decades sophisticated methods for the aeroelastic instability prediction have evolved and successfully applied to the real structures and many questions have been adequately answered.
Air Qaulity at Pedestrian Zone: The Role of Urban-Array Three-Dimensionality
Nosek, Štěpán ; Kellnerová, Radka ; Chaloupecká, Hana ; Jakubcová, Michala ; Jaňour, Zbyněk
Air quality at pedestrian level of two different urban arrays for two wind directions was studied experimentally in a wind-tunnel. Both urban arrays were designed according to typical European cities, formed by courtyard-type buildings with pitched roofs. While the first urban array had constant roof height, the second had variable roof height along all walls. The pollution was simulated by means of ground-level line source in the middle of the urban arrays. The concentrations were measured by a flame ionization detector at horizontal planes at the pedestrian level within the streets and courtyards at the vicinity of the line source. Results of the time and spatial averaged concentration reveal that both wind direction and three-dimensionality of the urban morphology are important parameters influencing the air quality at the pedestrian zones within the urban areas.
Turbulentní charakteristika uvnitř městské křižovatky
Kellnerová, Radka ; Jaňour, Zbyněk
The wind-tunnel experiment checked the central symmetry for the inlet conditions and the flow inside an one case of symmetric model. For approaching flow, central asymmetry of y- and z-component of velocity between the right and left side of tube was detected. Nonetheless, the model of urban intersection has a dominant role in flow up to the 1.5 height of building and just mild asymmetry was found here. For elimination of these discrepancies the influence of wind direction and model arrangement suppressing the lateral flow was tested. The main reason for asymmetry was appeared to be a position of the mounted probe of LDA measuring facility. The turbulent characteristics obtained inside the model were analysed using Quadrant analysis technique. This helped to understand the structure of momentum flux in lower surface layer called the roughness sublayer.
Wind tunnel concentration field study in a urban area
Jaňour, Zbyněk ; Kellnerová, Radka ; Bezpalcová, Klára
The aim of the project was to study the influence of boundary conditions on contaminant spreading in a urban area model. The experiment was conducted a low-speed open-circuit tunnel. The urban area model was scaled down to 1:200. The model aimed to simulate a typical street with intense traffic, in our case specifically the Podbielski Strasse in Hannover (Germany). The downstreet flow was at an aproximate angle of 45 degrees to the street axis. Traffic was simulated by a double-line source. In the course of the experiment we have replaced a convoluted model of a park in the upstream area with simpler elements of varying size and density. We then compared the concentration field of the new arrangement with the original concentration field. All configurations led to a decrease of concentration . In ares where the original concentration had reached the highest values, the most significant decrease was obtained.
The Physical Modelling of the Flow above the Complex Terrain
Houbová, Eva
Článek popisuje řešení jednoho případu znečišťování ovzduší-v oblasti s komplikovaným terénem Jablonného nad Orlicí.Problém byl modelován fyzikálně.Po stručné zmínce o řešení pomocí matematického modelování následuje podrobnější popis modelování fyzikálního, v aerodynamickém tunelu.Je uveden přehled základních rovnic pro proudění tekutiny a podmínek podobnosti.Při fyzikální simulaci (1:1000) byl vyšetřován vliv dvou bodových zdrojů SO2.Byla použita Townsendova hypotéza o nezávislosti na Reynoldsově čísle. Šíření emisí se zkoumalo v aerodynamickém tunelu (při ÚT AV ČR): kvalitativně laserovým nožem a kvantitativně za použití analyzátoru IREX (ve spolupráci s Ústavem pro hydrodynamiku).Modelovaná atmosféra měla neutrální teplotní zvrstvení.Z hodnot přízemních koncentrací naměřených na modelu byly určeny přízemní koncentrace reálné. Nejvyšší míra znečištění byla prokázána na sídlišti.Lze předpokládat, že se emisní situace v Jablonném nad Orlicí zlepší,jestliže se podaří ve větším rozsahu rozšiřovat vytápění města plynem.
Experimental apparatus for flow separation modelling at a step expansion of a channel
Jonáš, Pavel ; Mazur, Oton ; Uruba, Václav
A blow-down wind tunnel is described for the investigations of flow separation on a backward-facing step in a channel 0.1 m x 0.25 m. Technique of fundamental measurements is also described together with their demonstration on the examples of flow investigation at the ratio 0.1 of the step high divided by channel high.

National Repository of Grey Literature : 11 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.